Wednesday, November 21, 2018

PEMASANGAN PERKAKASAN KOMPUTER

1.0  PEMASANGAN PERKAKASAN KOMPUTER


1.1  CPU (Central Processing Unit)


Rajah 1.1 : CPU (Central Processing Unit)

CPU atau processor merupakan perkakasan utama yang memainkan peranan dari segi kelajuan memproses data. CPU berfungsi sebagai otak kepada keseluruhan sistem komputer. Di sinilah semua data mentah akan diproses menjadi maklumat yang dikehendaki dalam komputer.


1.2  Motherboard


Rajah 1.2 : Motherboard

Motherboard berfungsi sebagai jantung bagi sesebuah komputer. Ia merupakan papan litar yang besar dan terletak di bahagian bawah casing bagi pengguna yang menggunakan desktop casing dan terletak menegak bagi pengguna yang menggunakan tower casing. Motherboard diperbuat daripada kepingan kaca serat dan di atasnya dipenuhi dengan cip, perintang, kapasitor dan juga litar-litar elektronik. Secara umumnya kita boleh menganggap bahawa motherboard merupakan tempat bergantungnya segala komponen bagi sebuah komputer.


1.3 Network Card

Rajah 1.3 : Network Card

Network card berfungsi menghubungkan komputer kepada beberapa komputer yang lain di dalam rangkaian menggunakan kabel jenis UTP patch cord. Pada hujung permulaan kabel patch cord di masukkan ke slot RJ45 pada network card. Pada hujung pengakhiran kabel patch cord di masukkan ke slot RJ45 pada perkakasan seperti switch.


1.4  RAM


Rajah 1.4 : RAM

RAM merupakan ingatan utama di mana data atau arahan yang diperlukan atau sedang diproses disimpan buat sementara waktu agar ianya boleh dipindahkan di antara CPU dan sistem pengoperasian. RAM boleh melaksanakan proses baca dan tulis (read and write). RAM adalah tidak kekal (volatile). Ini bermakna ia akan kehilangan data atau arahan sebaik sahaja komputer ditutup (off).


1.5  Graphic Card

Rajah 1.5 : Graphic Card

Graphic card berfungsi memproses serta menghasil gambar dan video untuk dipaparkan pada peranti output iaitu monitor. Ia juga terdapat dalam bentuk (built-in) iaitu disertakan bersama dengan motherboard. Graphic card tambahan biasanya digunakan oleh pengguna yang melakukan kerja multimedia seperti animasi 3D, rekabentuk, dan games.


1.6  Sound Card

Rajah 1.6 : Sound Card

Sound card berfungsi mengeluarkan bunyi yang dihasilkan oleh komputer.


1.7  Power Supply


Rajah 1.7 : Power Supply

Power supply merupakan penerima bekalan elektrik daripada punca bekalan elektrik utama. Power supply menukarkan arus elektrik kepada bentuk voltan untuk mengagihkannya ke soket-soket yang terdapat pada motherboard bagi kegunaan komponen yang berkaitan.


1.8  Cooling Fan


Rajah 1.8 : Cooling Fan

Cooling fan berfungsi mengawal kitaran (ventilation) angin pada system unit. Ia dipasang di hadapan dan belakang casing. Cooling fan di hadapan akan tarik masuk angin dari persekitaran luar untuk sejukkan perkakasan dan komponen dalam casing. Cooling fan di belakang akan tarik keluar angin dari persekitaran dalam untuk sejukkan perkakasan dan komponen dalam casing.


1.9  Hard Drive


Rajah 1.9 : Hard Drive

Hard Drive merupakan perkakasan menyimpan data kekal di dalam sistem komputer. Perisian sistem operasi dipasang (install) di hard drive bagi membolehkan komputer beroperasi. Selain itu perisian pemacu (driver) dan perisian aplikasi juga dipasang (install) pada hard drive.


1.10  Storage Media
Rajah 1.10 : Storage Media

Storage media berfungsi sebagai tempat penyimpanan perisian operasi dan aplikasi. Ia digunapakai semasa proses installation perisian operasi dan perisian aplikasi mengikut keperluan pengguna.


1.11  Optical Drive

Rajah 1.11 : Optical Drive

Optical drive merupakan perkakasan yang menggunakan laser untuk membaca dan menyalin data menggunakan CDR, CDRW, DVDR dan DVDRW. Optical drive juga boleh memadam semula data yang telah disalin pada cakera optik.


1.12  Casing


Rajah 1.12 : Casing

Casing merupakan tempat meletakkan perkakasan-perkakasan komputer yang terlibat untuk system unit. Peranan casing memastikan perkakasan komputer beroperasi dengan baik. Umumnya terdapat dua rekabentuk casing yang boleh dipilih iaitu dari jenis basic atau pun tower yang dikatakan paling popular.


1.13  Heatsink & Fan

Rajah 1.13 : Heatsink & Fan

Heatsink & fan adalah terma peranti logam konduktif direka untuk menyerap
dan bersurai kepanasan dari objek suhu tinggi seperti pemproses computer.
CPU heat-sink dilengkapi dengan kipas terbina dalam untuk membantu
menjaga kedua-dua CPU dan heat-sink haba pada suhu yang sesuai. Heatsink
yang diperbuat daripada logam, seperti aloi tembaga atau aluminium,
dan dilampirkan kepada pemproses. Kebanyakan heat-sink bersirip, hirisan
nipis logam disambungkan ke pangkal heat-sink , yang membantu haba
tersebar di kawasan yang besar.


1.14  Thermal Paste

Rajah 1.14 : Thermal Paste

Thermal Paste sebagai tampalan terma atau sebatian termal merupakan
bahan digunakan untuk pengaliran haba yang lebih baik di antara dua
permukaan. Thermal paste akan dititik di atas permukaan CPU sebelum
pemasangan Heatsink.


2.0  JENIS-JENIS CASING KOMPUTER


2.1  Mini Tower



Rajah 2.1 : Mini Tower

Casing jenis mini tower merupakan saiz kecil. Mempunyai ruangan dalam terhad untuk pemasangan perkakasan komputer tambahan seperti graphic card dan sound card. Terdapat satu saluran kitaran angin iaitu pada bahagian belakang untuk mengekalkan suhu serta melindungi perkakasan dan komponen komputer semasa tempoh penggunaan.


2.2  Medium Tower


Rajah 2.2 : Medium Tower

Casing jenis medium tower mempunyai saiz sederhana iaitu tidak terlalu kecil dan tidak terlalu besar. Mempunyai ruangan dalam luas untuk pemasangan perkakasan komputer tambahan seperti graphic card dan sound card. Dilengkapi dengan tempat laluan kabel yang tersusun dan sistematik. Terdapat tiga saluran kitaran angin iaitu pada bahagian hadapan,belakang dan atas untuk mengekalkan suhu serta melindungi perkakasan dan komponen komputer semasa tempoh penggunaan.


2.3  Full Tower



Rajah 2.3 : Full Tower

Casing jenis full tower mempunyai saiz besar dan tinggi. Mempunyai ruangan dalam sangat luas untuk pemasangan perkakasan komputer tambahan mengikut keperluan. Dilengkapi dengan tempat laluan kabel yang tersusun dan sistematik. Terdapat dua saluran kitaran angin di setiap bahagian iaitu hadapan, belakang dan atas untuk mengekalkan suhu serta melindungi perkakasan dan komponen komputer semasa tempoh penggunaan.


3.0  JENIS-JENIS PEMASANGAN CASING KOMPUTER


3.1  Plug and Play Casing


Rajah 3.1 : Plug and Play Casing

Casing jenis Plug and Play biasanya dikeluarkan oleh syarikat pengeluar komputer terkenal seperti HP, DELL, LENOVO dan ACER. Dilengkapi dengan tempat letak khas untuk setiap perkakasan komputer seperti hard drive, optical drive dan lain-lain. Ia tidak memerlukan screw driver sekiranya pengguna hendak membuka penutup tepi casing serta semua bahagian perkakasan komputer untuk membuat permbersihan dan penyelenggaraan.


3.2  Custom Casing


Rajah 3.2 : Custom Casing

Casing jenis Custom mempunyai pelbagai jenis rekabentuk dan saiz. Ia dikeluarkan oleh syarikat pengeluar terkenal seperti Cooler Master dan Corsair. Dilengkapi dengan tempat letak khas untuk setiap perkakasan komputer seperti hard drive, optical drive dan power supply. Mempunyai ruangan dalam sangat luas untuk pemasangan perkakasan komputer tambahan mengikut keperluan. Dilengkapi dengan tempat laluan kabel yang tersusun dan sistematik. Terdapat banyak saluran kitaran angin di setiap bahagian iaitu hadapan, belakang dan atas untuk mengekalkan suhu serta melindungi perkakasan dan komponen komputer semasa tempoh penggunaan.


4.0  JENIS-JENIS PERINGATAN BUNYI KOMPUTER


Peringatan bunyi komputer merupakan isyarat kepada pengguna sekiranya berlaku kesilapan pada komputer. Peringatan bunyi dikeluarkan oleh BIOS (Basic Input Output System) bergantung kepada jenis BIOS yang digunakan. Terdapat dua jenis BIOS :


4.1  AMI BIOS


Rajah 4.1 : AMI BIOS

Sekiranya BIOS mengeluarkan bunyi Beep sekali - Kemungkinan RAM mempunyai masalah / Defective atau Pemasangan RAM yang tidak betul. 6 Beeps - GATE A20 error , Kebiasaannya disebabkan oleh keyboard yang defective atau rosak. 8 Beeps - Kemungkinan Kad Video mempunyai masalah / Defective atau Pemasangan Kad Video yang tidak betul. 11 Beeps - Checksum Error, melibatkan CMOS bateri di dalam Motherboard. Periksa bateri CMOS kemungkinan sudah lemah atau habis.


4.2  Award BIOS


Rajah 4.2 : Award BIOS

BIOS mengeluarkan bunyi Beep yang panjang - Memory ERROR atau RAM tidak dipasang pada slotnya dengan betul. 1 Beep panjang , 2 Beep pendek - Menandakan Kad Video menghadapi masalah dan kemungkinan rosak. Boleh juga disebabkan oleh pemasangan yang tidak betul. 1 Beep panjang , 3 Beep pendek - Terjadi disebabkan oleh keyboard yang tidak dipasang atau kemungkinan Defective. Juga Video Card error yang disebabkan oleh BIOS yang starting dengan BIOS version 4.5. Beep yang berpanjangan (Continuos Beep)- Memory / RAM atau Kad Video tidak dipasang (Not Detected).


4.3  Phoenix BIOS


Rajah 4.3 : Phoenix BIOS

BIOS mengeluarkan bunyi Beep yang panjang - Memory ERROR atau RAM tidak dipasang pada slotnya dengan betul. 1 Beep panjang , 2 Beep pendek - Menandakan Kad Video menghadapi 1 Beep, 1 Beep, 4 Beeps - Disebabkan oleh BIOS yang tidak berfungsi (Malfunction). 1 Beep, 2 Beeps , 1 Beep - Disebabkan oleh Motherboard yang rosak (Defective). 1 Beep, 3 Beeps, 1 Beep - Masalah yang disebabkan oleh RAM yang bermasalah atau pemasangan RAM yang tidak betul 3 Beeps, 1 Beep, 1 Beep - Juga disebabkan oleh Motherboard yang rosak (Defective) 3 Beeps, 3 Beeps, 4 Beeps – Kad Video yang tidak berfungsi atau disebabkan oleh pemasangan Kad Video yang tidak betul.


5.0  JENIS-JENIS MESEJ POST (POWER ON SELF TEST) MESEJ


Apabila system unit komputer dihidupkan maka POST akan mengeluarkan mesej pemeriksaan pada BIOS iaitu memastikan perkakasan seperti hard drive, RAM, keyboard, mouse dan lain-lain berfungsi.


5.1  Keyboard Not Connected


Rajah 5.1 : Keyboard Not Connected

Apabila keyboard tidak disambungkan atau rosak maka POST akan mengeluarkan mesej “Keyboard Not Found”.


5.2  BIOS Date


Rajah 5.2 : BIOS Date

POST akan mengeluarkan tarikh BIOS asal yang dikeluarkan. Boleh dinaiktaraf menggunakan medium flash drive.


5.3  Processor Bus Speed Error


Rajah 5.3 : Processor Bus Speed Error

POST akan mengeluarkan mesej processor bus speed error disebabkan kesilapan tetapan.


5.4  Memory Module Incorrect Configuration


Rajah 5.4 : Memory Module Incorrect Configuration

POST akan mengeluarkan mesej memory initialization warning disebabkan lebihan RAM yang tidak dapat dikesan pada sistem.


6.0  MANUAL ARAHAN PENGELUAR


Peralatan (Tools) hendaklah disenaraikan dan disediakan terlebih dahulu mengikut keperluan sebelum melakukan kerja penyelenggaraan komputer. Ia sebagai langkah bagi memudahkan pengguna semasa melakukan kerja penyelenggaraan. Proses penyelenggaraan hendaklah merujuk kepada kaedah dan keselamatan yang ditetapkan. Terdapat empat tahap pemasangan komputer iaitu :


6.1  Persiapan

Persiapan yang baik adalah memudahkan dalam pemasangan komputer bagi menghindari permasalahan yang mungkin timbul. Persiapan meliputi aspek :


a) Penentuan konfigurasi komputer
b) Persiapan komponen dan kelengkapan
c) Keselamatan


6.1.1 Penentuan Konfigurasi Komputer : Konfigurasi komputer iaitu penentuan jenis komponen dan fungsinya serta bagaimana komponen tersebut bekerja sebagai sebuah sistem komputer. penentuan komponen komputer dimulakan dari jenis processor, papan induk (motherboard) dan komponen lain-lain. Faktor kesesuaian (compatable) dari komponen terhadap papan induk harus diberi perhatian kerana setiap jenis papan induk mempunyai jenis processor, modul memori, port dan I/O bus yang berbeza.


6.1.2 Persiapan Komponen Dan Kelengkapan : Komponen komputer perlu disediakan terlebih dahulu dan peralatan kelengkapan adalah seperti :

a) Penentuan konfigurasi komputer
b) Komponen komputer
c) Kelengkapan komponen seperti kabel, skru, jumper dan bolt
d) Buku manual dan rujukan
e) Alat bantu seperti skru driver flat dan Philips
f) Perisian sistem operasi , device driver dan perisian aplikasi


6.1.3 Keselamatan : Langkah keselamatan perlu diambil berat bagi menghindari seperti kerosakan komponen oleh elektrik statik, jatuh, chip patah, overheating dan tumpahan cecair. Pencegahan elektrik statik dengan cara menggunakan gelang anti stati atau menyentuh permukaan logam pada casing sebelum memegang komponen untuk membuang cas elektrik.
































1 comment: