Tuesday, January 15, 2019

COMPUTER NETWORK MAINTENANCE

1.0    COMPUTER NETWORK SYSTEM HEALTH CHECK

1.1    Hard Disk Utilization




Rajah 1.1 : Hard Disk Utilization


Mengekalkan margin ruang cakera yang tersedia . Melalui hard disk utilization,kita dapat mengetahui jumlah penggunaan hard disk sama ada optimum atau tidak.



1.2    CPU Utilization



Rajah 1.2 : CPU Utilization

Gunakan tab Prestasi dalam Task Manager untuk melihat bagaimana CPU komputer anda sedang digunakan oleh Windows dan program-program lain yang berjalan pada komputer anda.

1. Buka Task Manager dengan klik kanan bar tugas , dan kemudian mengklik Pengurus Mula Tugas .

2. Klik tab Prestasi .

Bahagian atas dua graf menunjukkan berapa banyak CPU yang digunakan , kedua-duanya pada masa ini dan untuk beberapa minit yang lalu. (Jika graf Sejarah Penggunaan CPU kelihatan berpecah , komputer anda sama ada mempunyai beberapa CPU , CPU dual -core tunggal, atau kedua-duanya. ) 

Satu peratusan yang tinggi bermakna bahawa program atau proses yang berjalan memerlukan banyak sumber CPU , yang boleh melambatkan komputer anda. Jika peratusan muncul dibekukan pada atau hampir 100 %,maka program yang mungkin tidak akan balas. Untuk maklumat lanjut, lihat Keluar satu program yang tidak bertindak balas .

Untuk melihat maklumat lanjut mengenai penggunaan CPU, di bahagian bawah tab Prestasi , klik Sumber Monitor. Jika anda diminta untuk kata laluan pentadbir atau pengesahan , taip kata laluan atau menyediakan pengesahan. Monitor sumber menunjukkan maklumat sama seperti yang ditunjukkan dalam Task Manager , tetapi dengan maklumat lanjut. Untuk maklumat lanjut mengenai Sumber Monitor apabila anda menggunakannya, klik Help, dan kemudian klik Monitor Sumber Bantuan.


1.3    Memory Utilization




Rajah 1.3 : Memory Utilization

Mengelakkan masalah sistem tetingkap anda kehabisan memori . Melalui tetingkap ini dapat memaparkan apabila penggunaan memori yang tinggi atau memori adalah rendah .


2.0    SYSTEM BACKUP

Backup merupakan suatu proses menyalin semula fail data atau sistem data di dalam computer dan menyimpannya di tempat lain contohnya floppy disk, magnetic tape, CD dan lain-lain. Cakera keras (hard disk) merupakan media penyimpanan data yang paling utama. Sekiranya cakera keras ini rosak, ianya boleh menyebabkan kita kehilangan data yang telah disimpan. Bagi memastikan data yang sedia ada di dalam computer tidak hilang kita perlu melakukan backup data. Sekiranya fail data telah dibuat backup, kita boleh menggunakan kaedah restore data untuk mendapatkan semula data yang telah hilang.

2.1    Jenis- jenis Back Up

Back Up Sistem Fail

Backup sistem fail ialah membuat salinan pendua bagi fail-fail system yang terdapat di dalam sesuatu windows.Ini mengelakkan dari berlakunya kerosakan (corrupted) kepada windows yang digunakan. Dengan menggunakan System Backup yang telah tersedia di dalam Windows, kita boleh backup kepada fail system berikut:


  • Registery
  • Files under Windows File Protection,
  • Boot files.

Back Up Fail Data

Backup data adalah merupakan salah satu proses menyalin sesuatu data yang terdapat didalam computer kepada suatu tempat yang lain. Data- data yang disalin adalah seperti nota, data sesebuah organisasi, lagu, cerita, mahupun segala fail software yang terdapat di dalam sesebuah komputer.

Katakanlah anda berkerja didalam sebuah agensi yang mengendalikan urusan Perundangan. Contohnya anda mengendalikan data berkenaan identiti orang yang akan disaman. Katakanlah komputer anda diserang Virus dan telah merosakkan Hard Disk komputer anda. Anda akan kehilangan data yang penting dan ini akan mendatangkan masaalah dan kerugian bagi agensi berkenaan.

Contoh lain, katakan anda menyimpan kesemua gambar kenangan bersama keluarga yang diambil dengan DIGITAL CAMERA didalam Komputer anda. Suatu hari komputer anda mengalami kerosakan kerana lebihan Voltan akibat petir. Kerosakan hard disk telah menyebabkan anda kehilangan gambar yang pernah diambil 4 @ 5 tahun sebelumnya.
Walaupun ia tidak mendatangkan masaalah tetapi ia adalah kerugian kerana data/gambar berkenaan tidak akan dapat dikembalikan lagi.

Oleh itu, keperluan membuat backup adalah penting dan ia boleh diumpamakan membeli insurans bagi kenderaan anda sekiranya terjadi perkara diluar jangkaan.


2.2    Media Storan Backup


Semasa melakukan proses back up, data- data yang hendak disimpan mestilah disalin ke tempat yang lain bagi memastikan keselamatannya terjamin. Alat yang digunakan untuk menyimpan data mestilah tahan lasak dan selain dari tempat asal simpanan data. Perkara utama yang perlu diambil perhatian ialah media yang digunakan untuk menyimpan data secara efektif, selamat, dan tahan lama. Media yang digunakan bergantung kepada jenis, saiz fizikal, kapasiti, dan cara pengendalian. Contohnya Disket, Pemacu Pita, CD-R/CD-RW, Cakera keras, Zip Drive dan Simpanan secara online.


2.3    Medium Untuk Simpanan Data

2.3.1   Disket (Floppy)


  • saiz simpanan adalah kecil (hanya 1.44MB).
  • ianya tidak sesuai untuk menyimpan data yang bersaiz besar atau banyak.
  • mudah rosak sekiranya tidak disimpan/dijaga dengan betul.
  • Pengendalian adalah mudah.
  • Ketahanan data adalah antara 5-10 tahun bergantung pada keberkesanan simpanan.



Rajah 2.3.1 : Disket


2.3.2    Pemacu Pita (Tape Drive)


  • murah dan boleh digunakan untuk menyimpan data yang mempunyai kapasiti yang besar.
  • Proses simpanan adalah rumit dan lambat.
  • Kurang digunakan dalam komputer peribadi.




Rajah 2.3.2 : Pemacu Pita



2.3.3    CD-R / CD-RW


  • saiz simpanan ialah 600-700MB.
  • Data yang disimpan di dalam CD-R tidak boleh dipadam dan untuk diguna semula, manakala data dalam CD-RW boleh dipadam untuk diguna semula.
  • Jangkahayat bagi CD-R dan CD-RW ialad 100 tahun, bergantung kepada cara dan tempat simpanan.
  • CD-R adalah jauh lebih murah dari CD-RW.
  • Kedua-dua CD-R dan CD-RW memerlukan pemacu CD-Writer, dan aplikasi perisian (seperti Nero Burning ROM, atau NTI CD Maker) untuk menyimpan data ke dalamnya.


Rajah 2.3.2 : CDRW


2.3.4    Cakera Keras


  •  data dari komputer asal boleh disalin dan disimpan ke dalam cakera keras yang lain.



Rajah 2.3.4 : Cakera Keras


2.3.5    Zip Drive / Super Disk


  • media jenis ini menyerupai disket, Cuma saiznya adalah lebih besar sedikit dan kapasiti simpanan adalah jauh lebih besar iaitu antara 100-250MB bagi zip drive, dan 120-240MB bagi super drive.
  • Harga jauh lebih mahal jika dibandingkan dengan disket atau CD-R/CD-RW.
  • Ia menggunakan alat pemacu khas untuk simpanan data.




Rajah 2.3.5 : Zip Drive


2.3.6    Simpanan Secara On-line


  • data disimpan melalui internet di mana seseorang harus memasuki sesebuah laman web menggunakan ruang web untuk simpanan data.
  • Cara ini selalunya dikenakan yuran oleh pemilik laman web.
  • Kebaikan cara ini ialah simpanan boleh dibuat pada bila-bila masa dan di mana-mana sahaja.



Rajah 2.3.6 : Dropbox


2.4    Cara-cara Backup

Proses untuk melakukan backup bergantung kepada betapa pentingnya sesuatu data yang telah disimpan. Proses backup dilakukan dengan menggunakan program atau utility yang telah disediakan di dalam system pengoperasian. Terdapat juga perisian lain yang digunakan untuk melakukan proses backup seperti EasyOffice backup, Quicken dan anti-virus. Juga terdapat kemudahan backup yang disediakan melalui perkhidmatan online seperti Connected Online Backup. Backup dapat dilakukan samada sehari, seminggu atau sebulan sekali.


2.4.1    Built-in Backup Software

Bagi windows, backup software telah tersedia ada dimana ia dapat melaksanakan beberapa jenis kategori backup antaranya :


  • NORMAL BACKUP @ FULL BACKUP
  • COPY BACKUP
  • DAILY BACKUP
  • INCREMENTAL BACKUP
  • DIFFERENTIAL BACKUP



2.4.2    Kategori Backup

(a) Normal Backup

Normal Backup menyalin semua fail yang dipilih dan menandakan file tersebut telah dibuat backup. Dengan Normal Backup, kita hanya memerlukan salinan backup @ tape yang terbaru bagi menjalankan kerja-kerja restore. Normal Backup adalah digalakkan semasa kali pertama membuat set backup.

(b) Copy Backup

Copy Backup menyalin semua fail yang dipilih tetapi tidak menandakan file tersebut telah di backup. Copy backup berguna apabila ada kerja-kerja backup diantara Normal dan Incremental backup kerana salinan backup tadi tidak akan memberi kesan kepada operasi backup lain

(c) Daily Backup

Daily Backup menyalin semua fail yang dipilih dan salinan backup hanya dibuat untuk file yang telah dimodifikasi pada hari Daily Backup dijalankan. File yang telah di backup juga tidak ditanda sebagai sudah dibackup.

(d) Incremental Backup

Incremental backup menyalin fail backup hanya sekiranya terdapat pertambahan atau perubahan sejak kali terakhir Normal @ Incremental backup dibuat. Backup jenis ini juga menandakan file tersebut telah dibuat backup. Incremental backup memerlukan kombinasi dengan Normal Backup. Ini bermakna, sewaktu kerja-kerja Restore semula data, kita
memerlukan Normal Backup yang terakhir pernah dibuat. Begitu juga sekiranya ada set Incremental Backup yang terdahulu, mungkin 2 atau lebih.

(e) Differential Backup

Differential Backup menyalin fail backup sekiranya ada file baru atau file yang telah dimodify sejak dari kali terakhir Normal Backup @ Incremental Backup pernah dibuat. Backup jenis ini juga menandakan file tersebut telah dibuat backup. Sewaktu kerja-kerja Restore, kita hanya memerlukan Normal Backup dan Differential Backup yang terakhir pernah 



2.4.3    Perbezaan Incremental Backup dan Differential Backup

Incremental Backup

a) Kerja menyalin backup lebih pantas kerana backup tertumpu pada file yang telah dimodify atau fail baru.

b) Kapasiti simpanan kecil, bermakna kita tidak memerlukan storage device (cth: floopy disk) dalam kuantiti yang banyak

c) Kerja-kerja RESTORE agak lambat kerana perlu mengikut turutan Incremental Backup yang pernah dibuat.



Differential Backup

a) Tempoh salinan backup lebih panjang kerana perlu menyalin semua fail.

b) Kapasiti simpanan besar, memerlukan lebih storage devices.

c) Kerja Restore lebih pantas kerana hanya memerlukan simpanan differential backup yang terakhir


2.4.4    Contoh Perbandingan Incremental dan Differential Backup

Incremental Backup

Day / Files Updated / Backup Content

Sunday / Full Backup Completed / -

Monday /  File A, File B, File C / File A, File B, File C

Tuesday / File A, File D /  File A, File D

Wednesday / File E / File E

Thursday / File A, File C, File F / File A, File C, File F

Friday / File A / File A


Differential Backup

Day / Files Updated / Backup Content


Sunday / Full Backup Completed / -

Monday / File A, File B, File C / File A, File B, File C

Tuesday / File A, File D / File A, File B, File C, File D

Wednesday / File E / File A,File B,File C,File D, File E

Thursday / File A, File C, File F / File A,File B,File C,File D, File E, File F


Friday / File A /  File A, File B, File C, File D, File E, File F


2.4.5    Kekerapan Membuat Backup

Ia bergantung kepada kepentingan DATA berkenaan kepada anda dan kekerapan anda menggunakan data-data berkenaan. Sebaik-baiknya seminggu sekali tetapi jika data itu berkaitan dengan Projek yang penting dan digunakan setiap hari, adalah lebih baik backup dibuat setiap hari. Samada menggunakan Incremental atau Differential backup.


3.0 MAIN DISTRIBUTION FRAME CLEANING TASK


Rajah 3.0 : Main Distribution Frame Cleaning Task


  •  Shutdown main distribution frame

-  “ Shutdown “ MDF.

-  Tutup “power supply” MDF.


  •  Open main distribution frame

- Power wire connection - Tanggalkan semua wayar yang disambungkan ke MDF.

- Network cable connection - Tanggalkan semua sambungan rangkaian ke MDF.

- Peripherals condition – Periksa setiap keadaan peralatan.Pastikan dalam keadaan baik.

- Brush – Buang debu yang melekat pada peralatan MDF dengan menggunakan berus.

- Assemble components – Pasang semula semua komponen yang telah ditanggalkan.Periksa agar semua penyambungan dilakukan baik.

- Spray contact cleaner onto components – “Spray contact cleaner” pada komponen elektronik agar penyambungan litar berfungsi dengan baik.

- Fixing components


  • Mount – Pasang semula komponen dan peralatan yang ditanggalkan.
  • Power on main distribution frame – “ ON” semula MDF.Pastikan semua peralatan berfungsi dengan baik.


- Vacuum – Gunakan vacuum cleaner @ blower untuk menanggalkan debu yang melekat pada komponen.


4.0    TYPES OF MAINTENANCE

4.1    Disk Defragmention

Defragmentation cakera adalah proses menyatukan kembali data yang berpecah mengikut pada jumlah sebenar (seperti cakera keras atau peranti simpanan ) supaya ia akan bekerja dengan lebih cekap .

Pemecahan berlaku apabila anda menyimpan , menukar, atau memadam fail. Perubahan yang anda simpan ke fail sering disimpan di tempat yang berbeza pada jumlah yang daripada fail asal . Ini tidak berubah di mana fail muncul dalam Windows sahaja di mana bit maklumat yang membentuk fail yang disimpan pada jumlah yang sebenar . Dari masa ke masa , kedua-dua fail dan jumlah itu sendiri menjadi berpecah-belah , dan komputer anda akan menjadi perlahan kerana ia perlu melihat di tempat-tempat yang berbeza untuk membuka satu fail. Disk Defragmenter adalah alat yang menyusun semula data pada jumlah data berpecah-belah supaya komputer anda boleh menjalankan lebih cekap. Dalam versi ini Windows, Disk Defragmenter boleh diset mengikut jadual walaupun anda masih boleh menjalankannya secara manual.


4.2    Archiving Log Files

4.2.1    Log Aplikasi

Log permohonan mengandungi aktiviti yang dilog oleh program. Sebagai contoh, program pangkalan data boleh merekodkan kesilapan fail dalam log permohonan. Peristiwa yang tertulis untuk log permohonan itu ditentukan oleh pemaju program perisian.


4.2.2   Log Keselamatan

Rekod log keselamatan acara seperti percubaan sah dan tidak sah log masuk, serta acara-acara yang berkaitan dengan sumber digunakan, seperti mewujudkan, membuka, atau penghapusan fail. Sebagai contoh, apabila pengauditan logon diaktifkan, peristiwa yang direkodkan dalam log keselamatan setiap kali pengguna cuba untuk log masuk ke komputer. Anda mesti log masuk sebagai Pentadbir atau sebagai ahli kumpulan Pentadbir dalam usaha untuk menghidupkan, penggunaan, dan menentukan peristiwa direkodkan dalam log keselamatan.


4.2.3   Log sistem

Log sistem mengandungi aktiviti yang dilog oleh sistem komponen Windows XP. Sebagai contoh, jika pemandu gagal untuk memuatkan semasa permulaan, peristiwa yang direkodkan dalam log sistem. Windows XP menentukan terlebih dahulu peristiwa-peristiwa yang dilog oleh komponen sistem.


4.3    Remove Unused Files and Applications


Jika anda mahu mengurangkan bilangan fail yang tidak perlu pada cakera keras anda dan untuk membebaskan ruang cakera serta membantu komputer anda berjalan lebih cepat, anda perlumenggunakan Disk Cleanup . Ia membuang fail sementara, mengosongkan Recycle Bin, dan membuang pelbagai fail sistem dan barang-barang lain yang anda tidak perlu .


5.0 NETWORK CONFIGURATION AND INTERCONNECTIVITY TEST

5.1   System Restore

System Restore direka untuk memantau secara automatik dan perubahan rekod yang dibuat kepada teras fail sistem Windows dan untuk Registry. System Restore kemudian boleh membolehkan anda untuk membuat asal (atau "melancarkan kembali") perubahan yang menyebabkan ketidakstabilan dalam sistem anda. Ini dapat dicapai dengan berkala mencatatkan "Simpan semula Point" (atau Sistem CheckPoint) yang memberi anda keupayaan untuk melancarkan sistem anda kembali ke titik permulaan dalam supaya komputer anda berfungsi dengan baik.

System Restore tidak bertujuan untuk menjadi "uninstaller" atau program sandaran(backup). Jika Windows tidak berfungsi dengan betul selepas memasang perisian atau pemandu(driver), anda perlu menggunakan Tambah / Buang Program alat dalam Panel Kawalan (atau
menggunakan uninstaller program ini) untuk mengeluarkan perisian sebelum menggunakan System Restore.


5.2   Stability Test

Ujian Windows Server terutamanya tekanan berorientasikan ujian yang termasuk pelanggan / server I / O , tekanan rangkaian , penggunaan CPU, dan memori penggunaan. Ujian khusus anda mesti menjalankan bergantung kepada ciri-ciri yang anda laksanakan pada pelayan.


5.2.1   System Functional Test

Ujian fungsi sistem adalah ujian individu keupayaan sistem. Beberapa ujian dijalankan untuk setiap sistem , dan beberapa ujian hanya berjalan jika keupayaan wujud dalam sistem.


5.2.2   System Stress Test

Ujian Sistem Tekanan terdiri daripada beberapa beban kerja senario pelayan yang beroperasi di ruang alamat peringkat pengguna yang digunakan untuk sistem untuk menjalankan perkakasan sistem , peranti dan pemacu sistem khusus , rangkaian dan penyimpanan penyesuai dan pemandu, dan mana-mana pemandu penapis yang mungkin menjadi sebahagian daripada konfigurasi sistem, seperti pemandu pelbagai arah penyimpanan, penyimpanan atau sistem fail pemandu penapis, atau perantaraan pemandu rangkaian lapisan.


5.3    Frequency Scanning Test

Menguji sistem 350 MHz menunjukkan bagaimana komponen sesuai atau tidak. Jika tidak sepadan dengan sasaran sistem impedans 100 ohm , ia tidak akan menunjukkan prestasi yang baik sebagai satu sistem. Untuk mengetahui dengan tepat bagaimana pelbagai komponen sistem , bekerja bersama-sama sebagai satu rangkaian, akan melaksanakan di bawah keadaan frekuensi tinggi , melakukan beberapa ujian khas.


5.4   Power Load Test

Bekalan kuasa adalah asas bagi mana-mana produk elektronik, jadi mengesahkan prestasi dan reka bentuk marginnya adalah perlu untuk memastikan kualiti yang tinggi dan produk yang boleh dipercayai . Bekalan kuasa boleh beroperasi dengan baik di bawah keadaan biasa , tetapi mungkin di luar operasi normal. Apabila bekalan kuasa dipanaskan atau disejukkan , atau apabila umur komponen , ciri-ciri perubahan ke titik di mana reka bentuk yang kecil mungkin menjadikan ia rosak.

Tidak kira berapa asas bekalan kuasa berkenaan, ia perlu diuji oleh individu yang berkelayakan untuk memastikan ia memenuhi keperluan sistem.

Ujian Bekalan kuasa tidak adalah kompleks. Kita hanya memerlukan pemahaman yang baik di mana ujian diperlukan, dan bagaimana untuk melaksanakannya. Pereka A perlu mewujudkan satu spesifikasi ujian dan pelan ujian untuk bekalan kuasa. Spesifikasi ujian harus merangkumi semua had yang boleh diterima operasi dan pelbagai keadaan operasi (suhu, keadaan line, dan sebagainya), di mana sistem mesti beroperasi. Pelan ujian menerangkan proses bagaimana untuk memastikan reka bentuk yang memenuhi spesifikasi ujian.

Keadaan sistem (line, beban, dan lain-lain) dan alam sekitar berbeza dari satu aplikasi ke aplikasi. Oleh itu, spesifikasi ujian tertentu dan rancangan berbeza-beza dari satu sistem yang lain.


5.5   Remote Test

Dengan Remote Desktop Connection, anda boleh menyambung kepada komputer yang menjalankan Windows dari komputer yang menjalankan Windows lain yang disambungkan ke rangkaian yang sama atau ke Internet. Sebagai contoh, anda boleh menggunakan semua program, fail, dan sumber-sumber rangkaian komputer kerja anda dari komputer rumah anda, dan ia hanya seperti anda duduk di hadapan komputer anda di tempat kerja.

Untuk menyambung ke komputer jauh, komputer yang mesti dihidupkan, ia mesti mempunyai sambungan rangkaian, Remote Desktop mesti diaktifkan, anda perlu mempunyai akses rangkaian ke komputer jauh (ini boleh dilakukan melalui Internet), dan anda perlu mempunyai kebenaran untuk menyambung. Kebenaran untuk menyambung, anda perlu berada di senarai pengguna. Sebelum anda memulakan sambungan, ia adalah idea yang baik untuk mencari nama komputer anda menyambung kepada dan memastikan sambungan Desktop Remote dibenarkan melalui firewall itu.

Jika anda akaun pengguna tidak memerlukan kata laluan untuk log masuk, anda perlu menambah kata laluan sebelum anda dibenarkan untuk memulakan sambungan dengan komputer jauh.


5.6   Ping Test

Untuk menguji sambungan TCP/IP dengan menggunakan arahan ping, menggunakan paparan arahan ipconfig untuk memastikan bahawa penyesuai rangkaian anda bukan dalam keadaan media terputus.

Buka Command Prompt, dan kemudian ping host dikehendaki menggunakan alamat IP jika arahan ping gagal dengan mesej "Permintaan masa yang ditetapkan", mengesahkan bahawa alamat IP host adalah betul, bahawa host adalah beroperasi, dan bahawa semua pintu masuk (router) antara komputer ini dan host adalah beroperasi.

Untuk menguji resolusi host nama dengan menggunakan arahan ping, ping tuan host yang dikehendaki menggunakan nama host. Jika arahan ping gagal dengan "Tidak dapat menyelesaikan sasaran sistem nama" mesej, mengesahkan bahawa nama host adalah betul dan bahawa nama tuan rumah boleh diselesaikan oleh pelayan DNS anda


5.7   Network Speed Test

Rangkaian Speed Test mengukur kelewatan rangkaian , kelajuan muat turun anda dan kelajuan muat naik . Menggunakan pelayan di seluruh dunia, Rangkaian Speed Test mengukur kependaman sambungan rangkaian anda dan pemprosesan . Berdasarkan kepada kelajuan sambungan anda, Rangkaian Speed Test akan memberitahu anda apa aktiviti yang anda mungkin boleh lakukan, seperti muzik aliran atau panggilan video. Slide ke kanan untuk melihat sejarah ujian anda sebelum ini untuk perbandingan mudah . Apabila anda menguji rangkaian anda menggunakan Speed Test Network , ciri-ciri tertentu peranti anda dan sambungan rangkaian yang akan dihantar kepada Microsoft untuk membantu meningkatkan pemahaman kita tentang kualiti rangkaian dan ketersediaan.


5.8    Service Test

Tracert (juga dikenali sebagai traceroute) adalah satu alat yang berasaskan Windows yang membolehkan anda untuk membantu menguji infrastruktur rangkaian anda. Kita akan melihat bagaimana untuk menggunakan tracert ketika cuba untuk menyelesaikan masalah dunia sebenar. Ini akan membantu untuk mengukuhkan kegunaan alat dan menunjukkan kepada anda cara-cara yang menggunakannya semasa bekerja di rangkaian anda sendiri.

Utiliti TCP/IP ini membolehkan anda untuk menentukan paket laluan melalui rangkaian untuk mencapai pelbagai khususnya yang anda tetapkan. Tracert berfungsi dengan meningkatkan "Time To Live" (TTL) nilai setiap paket dihantar berturut-turut. Apabila satu paket melalui host, host tersebut akan mengurangkan nilai TTL satu dan ke depan paket untuk menjadi host seterusnya. Apabila paket dengan TTL satu sampai, host membuang paket dan menghantar satu ICMP. Tracert, jika digunakan dengan betul, boleh membantu anda mencari tempat dalam rangkaian anda yang disalurkan tidak betul atau tidak wujud sama sekali.


5.9    Authentication Test

Pengesahan (Greek : αυθεντικός = sebenar atau tulen , dari ' authentes ' = pengarang) adalah tindakan menubuhkan atau mengesahkan sesuatu ( atau seseorang ) sebagai sahih, iaitu, bahawa tuntutan yang dibuat oleh atau mengenai perkara itu adalah benar. Mengesahkan objek mungkin bermakna mengesahkan asal mereka , manakala mengesahkan seseorang sering kali terdiri daripada mengesahkan pengenalannya. Pengesahan bergantung kepada satu atau lebih faktor pengesahan.


Dalam keselamatan komputer , pengesahan adalah proses cuba untuk mengesahkan identiti digital penghantar komunikasi. Satu contoh yang biasa proses tersebut balok di dalam proses. Ujian skema pengesahan bermakna memahami bagaimana proses pengesahan kerja-kerja dan menggunakan maklumat itu untuk memintas mekanisme pengesahan






1 comment:

  1. Yang service test tu..definisi tracert kn..please bgi definisi service test yang btul.

    ReplyDelete